Whatsapp + dual sim of eSIM: hoe gebruik je twee nummers op één iPhone?

Plaats een reactie ↓

Steeds meer telefoons bieden dual sim via eSIM. Zo bieden de nieuwere iPhone toestellen al dual sim ondersteuning via de ingebouwde simkaart. En is het bij T-Mobile al mogelijk om een eSIM abonnement af te sluiten. Zo kun je twee telefoonnummers in één telefoon gebruiken. Handig voor als je bijvoorbeeld een privé en zakelijk nummer gescheiden – maar ook tegelijk – wil gebruiken.

Natuurlijk wil je dan ook met twee verschillende telefoonnummers Whatsapp gebruiken. Hoe werkt dat bij een dual sim of eSIM telefoon?

Tot voor kort was dit nog niet mogelijk. Maar nu wel! In dit artikel leggen wij het je uit.


Whatsapp + eSIM op een dual sim iPhone

De iPhone XS, XS Max, XR en iPhone 11 (Pro) zijn de eerste telefoons met ondersteuning voor dual sim via eSIM. In tegenstelling tot Android is het bij Apple nog niet mogelijk om direct 2 nummers in te stellen op 1 Whatsapp account. De zogenoemde sandboxing structuur van de iPhone laat een app met meerdere kopieën op één telefoon niet toe.

Maar wees gerust: je kunt via een handig trucje toch een tweede telefoonnummer gebruiken!

Dat kan namelijk met Whatsapp Business voor iPhone.

Direct aan de slag? Zie hieronder een korte uitleg over hoe je met Whatsapp eSIM gebruikt.


Whatsapp Business instellen op een iPhone

Dus jij wil graag ook Whatsapp gebruiken met een tweede telefoonnummer via dual sim of eSIM? Zo stel je Whatsapp Business in op je iPhone:

  1. Download de Whatsapp Business app via de App Store. Open de applicatie.
  2. Accepteer de voorwaarden en klik op Akkoord en doorgaan.
  3. Whatsapp herkent of je op deze iPhone al Whatsapp gebruikt. De app vraagt of je je oorspronkelijke nummer om wil zetten naar ‘Business’.
    Wil je juist het tweede telefoonnummer instellen in Business? Kies dan Gebruik een ander nummer en vul het juiste telefoonnummer in.
  4. Voila! Je kunt nu via twee apps met twee nummers Whatsapp gebruiken.

Kom je er niet uit? Zie hier een handige tutorial via Youtube:


Huidige beleid van Whatsapp

Kan het echt niet op een andere manier?
Nee is het antwoord. Helaas.

Telefoon gebruikers zouden het liefst op een gebruiksvriendelijke wijze gebruikmaken van dual sim in Whatsapp. Maar de berichtendienst weigert tot op heden hier een meer gemakkelijke oplossing te bieden.

Het uitgangspunt van Whatsapp is volgens het bedrijf altijd één nummer per apparaat. In een FAQ op de website van WhatsApp lezen we het volgende:

Je account kan alleen worden geverifieerd met één nummer op één apparaat. Mocht je een dual sim telefoon hebben moet je kiezen welk telefoonnummer je wil verifiëren in WhatsApp. Wij bieden geen mogelijkheid om voor beide nummers een account te hebben.

Volgens analisten ligt het probleem niet per se bij Whatsapp. Apple moet hun API beschikbaar stellen aan ontwikkelaars om met twee nummers op één iPhone-toestel te werken.

Tot op heden biedt Apple deze mogelijkheid niet.


Accountblokkade bij te vaak wisselen

Accountblokkade
Accountblokkade kan voorkomen wanneer je te vaak van simkaart wisselt.

Kan ik in de reguliere app van Whatsapp niet gewoon switchen tussen twee nummers?
Nee, dat is niet aan te raden.

De situatie is namelijk als volgt. Op iOS kijkt Whatsapp in principe alleen naar het telefoonnummer dat als primair nummer is ingesteld. Dit kan zowel een fysieke simkaart als een eSIM zijn. In theorie zou je dus steeds kunnen wisselen van nummer in de Whatsapp app. Dit moet je niet doen. Je loopt namelijk kans op een blokkade van je account!

In de FAQ staat dat “als je je WhatsApp-account te vaak wisselt tussen verschillende apparaten, kun je mogelijk op een bepaald ogenblik de verificatie niet meer uitvoeren. Wissel daarom niet herhaaldelijk tussen verschillende apparaten en telefoonnummers.

Gebruik tot de tijd dat er een oplossing is dus Whatsapp Business voor je tweede telefoonnummer.


Veelgestelde vragen

Wat is Whatsapp Business?

Officieel is Whatsapp Business een aparte app voor zakelijke gebruikers. Bedrijven gebruiken deze app vaak als contactpunt voor klanten.

In principe is het dan ook niet bedoeld voor particulieren. Maar je kunt wel gewoon gebruikmaken van deze app!

Tip: Gebruik je je tweede telefoonnummer voor ‘zakelijke’ doeleinden? Stel dit zakelijke telefoonnummer dan ook in bij ‘Whatsapp’ business en laat je privé nummer op de reguliere app draaien. Werkt als geheugensteuntje. Zo houd je privé en zakelijk ook écht gescheiden 😉

Wat is het verschil tussen de reguliere en Business-versie?

De business-app biedt extra opties en functies in vergelijking met de originele app. De volgende functies zijn geïntegreerd:

  • Profiel: Stel hier je naam, categorie, omschrijving, website en eventuele openingstijden in. Je kan de openingstijden op Altijd open of Alleen op afspraak zetten, of per dag aanpassen of instellen.
  • Snelle antwoorden: Stel commando’s in via een slash (/). Zo kun je snelle standaard antwoorden geven.
  • Begroeten: Een begroetingsbericht is een standaard bericht dat verstuurd wordt bij een nieuwe chat of na 14 dagen van inactiviteit.
  • Out-of-office: Stel een automatisch afwezigheidsbericht bericht in wanneer je gesloten bent of op vakantie bent.
  • Korte link: Deel een link die gebruikers kunnen openen om snel een bericht te versturen naar je Whatsapp Business-nummer.

Plaats een reactie